LC Packaging: Familiebedrijf dat doet wat ze belooft

Dinsdag 26 juni 2012

Claudette en ik reizen af naar Nieuwerkerk aan de IJssel en maken kennis met de (verpakkings)wereld van Lucas Lammers en LC Packaging.

Lucas Lammers, algemeen directeur van LC Packaging, vertelt vol passie en trots over zijn bedrijf. In alles merk je zijn betrokkenheid. Van de heerlijke koffie die hij ons aanbiedt tot het meenemen van de algemene post. 

LC packaging is een familiebedrijf dat flexibele bulkverpakkingen levert aan de agrarische sector en aan de industrie. Twee aparte takken van sport. Bij de agri-business draait het om daghandel. Om snel en flexibel zijn. Bij de industrie is planning, kwaliteit, borging en professionaliteit veel belangrijker.

LC Packaging is toe aan een volgende stap. Aan meer structurering en aan verdere professionalisering van de marketing en communicatie en de afdeling kwaliteit. Want Lucas ziet nog volop groeimogelijkheden.

———————————-

LC staat voor Lammers & van Cleeff. De Lammers tak dateert uit 1923 en deed zaken vanuit een schitterend pand op de Singel in Amsterdam. De overgrootvader van Lucas Lammers leverde van daaruit jute zakken voor het vervoer van o.a. koffie.  De familie Van Cleeff deed dit in Rotterdam. Zij bundelden rond 1970 hun krachten. “Toen we begonnen, waren er ontzettend veel verpakkingsbedrijfjes. In de loop der tijd zijn die samengegaan of verdwenen, hierdoor is het aantal concurrenten fors afgenomen. Echter de overgebleven concurrenten zijn groter en sterker. Gelukkig is onze tak van sport niet zo “sexy”. Je hebt te maken met veel voorraad, weinig marge en dus is het lastig om nu een bedrijf zoals wij dat hebben van nul af aan op te zetten.”

De markt ontwikkelt zich van een ad hoc benadering gedreven door de laagste prijs, naar een focus op een langdurige relatie waar betrouwbaarheid en kwaliteit voorop staan. Waarbij het steeds meer gaat om de dienstverlening om het product heen. “In de beginjaren waren we eigenlijk een soort doorgeefluik. Het ging erom dat wij zo goedkoop mogelijk inkochten bij producenten en vervolgens wachtten wij af wat de markt ging doen. Nu zijn we veel meer opgeschoven naar vaste betrouwbare leveranciers. We zijn bijna de producent geworden. FIBC’s en Golfkarton produceren we al zelf! We schuiven dus op van handelaar – distributeur naar producent – distributeur. Verticale integratie. En dat vraagt wat van de mentaliteit van de medewerkers.”

Internationaal en kleine staf

LC packaging bestaat uit 12 vestigingen, tien in Europese landen en één in Afrika en één in Bangladesh. In Nederland zit het ‘hoofdkantoor’ LC International, bestaande uit 4 MT-leden, IT, Marketing, Inkoop, Kwaliteit, Boekhouding en de logistieke ondersteuning in Nederland. Deze structuur is nog vrij “vers”. Sinds januari 2012 is het MT opgezet, bestaande uit een directeur Agri, een directeur Industrie en 2 managers die de landen aansturen. Hier is Lucas er één van. Sinds een jaar zijn er ook specialisten aangenomen voor marketing/communicatie en voor het waarborgen van de kwaliteit. Dit is een bewuste keuze die voortvloeit uit de strategie van LC Packaging: doen wat je belooft! Elk van de vestigingen wordt geleid door een vestigingsmanager en bestaat uit verkoop, front-office, back-office en de opslag. In totaal werken er bij LC Packaging zo’n 170 man.

Waar staat LC packaging voor?

LC packaging staat voor “doen wat je belooft”. Dit betekent je afspraken nakomen, de kwaliteit leveren die de ander van je verwacht en als het anders gaat, daarover communiceren.

In kernwaarden:

  • Committed
  • Reliabel
  • Loyal

“Wij doen wat we doen niet voor het geld, maar voor die waardering van de klant. We willen waarmaken wat we beloven. We merken dat de dienst om je product heen steeds belangrijker wordt. Zo zijn een aantal van onze grote internationale klanten bijvoorbeeld heel blij met onze kwaliteitsmensen. Nu kunnen hun kwaltiteitsmanagers rechtstreeks met die van ons zaken die voor hen van belang zijn bespreken.”

Sturing en leiderschap

In 1991 is Lucas binnen LC packaging gestart. De eerste jaren waren hectisch. Lucas was eigenlijk overal en nergens te vinden en voelde zich verantwoordelijk voor alles. Zijn managementstijl was en is: management by walking around. Hij let op de details: het moet netjes zijn, je bedrijfspand moet netjes en gedegen ogen. Zijn mentaliteit is “hands-on”. Het aansturen van de landenmanagers is soms lastig. Ze zitten op afstand en zij hebben weer te maken met hun eigen medewerkers en de bijbehorende landencultuur. Vertrouwen is dan enorm belangrijk, de overtuiging is op basis van kennis en kunde.

Bij LC packaging zijn geen formele overlegstructuren, maar directe communicatie. Er is een intranetsite die steeds meer wordt gebruikt. Op dit moment staan er op de site voornamelijk leuke weetjes en wordt deze gebruikt voor de sociale aspecten van het werk. Dit zal steeds meer aangevuld worden met beleidsinformatie. “Het mooiste zou zijn als de site een kruisbestuiving van de verschillende vestigingen op gang brengt. Dat ze bijvoorbeeld op de vestiging in België lezen dat ook Afrika bezig is met verpakken van babypoeder en dat ze dan de handen ineen slaan en ervaringen gaan uitwisselen. Hier zit voor de komende tijd de uitdaging, dat ze dit gaan oppakken en daarin hun eigen verantwoordelijkheid zien en gaan nemen.” Alle directeuren komen één keer per jaar drie dagen bij elkaar. Er staat ontspanning op de agenda en ze nemen met elkaar door waar ze tegenaan lopen en waar ze naartoe willen. Tijdens de laatste bijeenkomst zijn de strategie, visie en kernwaarden besproken. De volgende stap is om deze strategie en kernwaarden door te vertalen naar de dagelijkse gang van zaken.

Familiebedrijf

Lucas haalt zijn eigen inspiratie onder andere uit het Familie Bedrijven Netwerk. Hierbij zijn zo’n 100 familiebedrijven aangesloten, van groot tot klein. Zij organiseert zo’n 20 bijeenkomsten per jaar waarin de leden met elkaar ervaringen delen over een bepaald onderwerp (van opvolging tot professionalisering).

Aanname, doorstroom en uitstroom

Het laatste jaar zijn er dus met name specialisten aangenomen. Specialisten op het gebied van marketing/communicatie en kwaliteit. “Daarbij is nog niet heel expliciet gekeken naar wat wij als LC Packaging willen uitstralen en passen deze mensen daarbij (committed, reliable en loyal). Wel naar hun professionele, specialistische kennis.”

Er worden functioneringsgesprekken gehouden en er is een functiehuis. Dit laatste hebben ze uitbesteed. Er is iemand intern verantwoordelijk gemaakt voor personeelszaken, maar dat moet nog worden uitgebouwd en is nog niet aan de ‘grote klok’ gehangen. Het creëren van een specialistische functie roept soms ook aanbod en vragen op die er zonder deze specialist niet zouden zijn. Bovendien heeft Lucas liever dat de mensen naar het MT of de directeur toe gaan als er personele zaken spelen.

Trots

Waar we echt trots op zijn is onze fabriek in Bangladesh. Vanaf 2008 zijn we bezig met het opzetten en organiseren van Dutch-Bangla Pack ltd. Een joint venture tussen LC packaging en locale partijen in Bangladesh. Zij fabriceren onze FIBC’s (Flexible Intermediate Bulk Containers) ook wel Big Bags genoemd.

Bij het opzetten van deze fabriek is de EVD Internationaal van het Ministerie van Economische zaken betrokken. De EVD Internationaal inspireert en ondersteunt ondernemers bij het waarmaken van hun international ambities. Als het gaat om duurzaamheid, innovatie en intenationale ambities, dan ben je bij hun aan het juiste adres.

Wat me vooral trots maakt is dat we in een moeilijke omgeving iets neerzetten dat slaagt, en wat niet voldoet aan het standaard beeld. Bij werken met dit soort landen denkt men al snel aan uitbuiting en werken in erbarmelijke omstandigheden. En dat weerleggen wij dus. Een belangrijke mijlpaal is geweest het behalen van het SA8000-certificaat in de zomer van 2012. Dit certificaat staat voor social accountability, oftewel dat je goed bent voor je mensen. We zijn dan het 6e bedrijf in Bangladesh dat dit certificaat heeft. http://www.dbpackltd.com/index.html

Hoe komen jullie de winter door ?

  • Door vast te blijven houden aan waar je in gelooft en vast te blijven houden aan je koers.
  • Denk bijvoorbeeld aan onze jute zakken. Daar werden we aanvankelijk om uitgelachen. En kijk wat voor topproduct dat nu voor ons is.
  • Onze financiering is conservatief. We willen werken vanuit een gezonde basis en dat betekent een bepaalde verhouding tussen eigen geld en geleend geld. Ook als onze hele omgeving / maatschappij schreeuwde “je moet de bank leegtrekken”, hebben we daaraan vastgehouden.
  • Maak de dingen niet te groot, maar eerder simpel, grijpbaar en klein. Verlies niet uit het oog wat je oorspronkelijke doelstelling was. Zo is onze marketing/communicatie medewerker begonnen met een centrale visie en centrale kernwaarden te formuleren. Ook daar moeten we niet uit het oog verliezen waarom we dat willen opschrijven en uitdragen aan onze mensen. Het gaat tenslotte om die klant en dat die krijgt wat je hem hebt beloofd.

———————————–

Lucas Lammers – algemeen directeur van LC packaging – levert flexibele bulkverpakkingen aan agri-business en industrie in 10 landen – familiebedrijf – 170 man in dienst

———————————-

Adviezen aan collega ondernemers

  1. Doe wat je belooft en communiceer daarover. Dat is alles waar je klant behoefte aan heeft, of hij nou in Nederland woont of in Afrika. Communicatie is cruciaal. Gebruik daarbij zo concreet mogelijke taal. Dus niet “het is urgent”, maar “ik moet het over 1 uur hebben”.
  2. Repareer het dak als het nog niet lekt. Zo zijn wij nu aan het structureren en professionaliseren. Door de structuur aan te laten sluiten op het delen en opdelen van verantwoordelijkheden. En door belangrijke taken specialistisch op te pakken. Denk aan onze marketing en communicatie en de kwaliteitsmedewerkers.
  3. Denk lange termijn, houd vast aan je koers, doe waar je goed in bent en blijf bescheiden in je uitgaven.
  4. Hou het simpele en klein (in plaats van groots en meeslepend) verlies je doel niet uit het oog
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s