Modana-Laimböck, bijna 200 jaar focus op ontwikkeling en innovatie

Bij het openen van de voordeur van het pand van Modana-Laimböck in Nieuw-Vennep herken je de nuchtere mentaliteit gericht op kwaliteit en ambacht. Een oude naaimachine, antieke showroom kasten, handschoenen in oude en nieuwe etalages… een prachtige combinatie van geschiedenis en toekomst.

Dat is waar Modana-Laimböck ook voor staat: bijna 200 jaar expertise en ambacht, maar een oog voor trends en ontwikkelingen. We spreken met Ronald Vijver, een van de twee mede-eigenaren. Een verhaal over passie, handen uit de mouwen, creativiteit van binnenuit. Een verhaal over internal branding in het MKB.

Internal branding volgens ….. Ronald Vijver, mede-eigenaar van Modana – Laimböck.

Wie is Modana-Laimböck?

Laimböck is in 1831 opgericht door de familie Laimböck. De van oorsprong Oostenrijkse handelaren verkochten handschoenen van gemzenleer uit de Alpen. Eerst al reizend, later vanuit een fabriek in Heemstede (Berkenrode op de Herenweg). Het fabriceren werd in de loop van de tijd uitbesteed. Eerst via Oost-Europa, later via Indonesië.

De geschiedenis van Modana begint in 1946. Een Joodse handelaar start met productontwikkeling en inkoop van handschoenen.

De producten zijn complementair aan elkaar. Modana had een sterke focus op gebreide en andere textielhandschoenen en richtte zich op op grootwinkelbedrijven in heel Europa. Laimböck had zich gespecialiseerd in lederen handschoenen en richtte zich vooral de lederspeciaalzaken in de Benelux . Het was natuurlijk interessant om zo de krachten te bundelen en zo kruisten de paden van Laimböck en Modana elkaar. Begin jaren ’90 koopt Modana Laimböck. Sinds 1998 vormen Rien en Ronald samen de directie. Na het pensioen van de heer Laimböck in 2004 namen Ronald Vijver en zijn compagnon Rien Janssen het bedrijf over. Ronald en Rien werken nu al meer dan 14 jaar als directie samen, waarvan de laatste 8 jaar als eigenaar.

Laimböck is het consumentenmerk, Modana is het private label. Zo zorgt Modana-Laimböck voor spreiding en diversiteit in handel en productie, merk en merkloos.

Internationale organisatie gevestigd in Haarlemmermeer.

Modana-Laimböck is gevestigd in de Haarlemmermeer. Het bedrijf heeft geen eigen vestigingen, geen agenten. Hiervoor in de plaats heeft het een mooi vormgegeven verkoopbrochure en een aantrekkelijke webwinkel. De producten worden geproduceerd in diverse fabrieken in Europa – Spanje, Hongarije, Roemenië en Portugal – en in het Verre Oosten in China, India, Indonesië en Pakistan. Elk land heeft een eigen specialiteit. De productie verspreiden over de diverse landen zorgt voor risicospreiding en voor het kunnen bieden van een mooie prijsopbouw.

Waar staat Modana-Laimböck voor?

  • Goede kwaliteit en betrouwbaarheid
  • Denken vanuit de klant, innovatie en creativiteit
  • Doet waar het goed in is

Modana -Laimböck staat voor kwaliteit: vanaf 1831 tot vandaag de dag worden alle lederen handschoenen met de hand gemaakt, elke handschoen wordt per stuk gesneden en per stuk genaaid. Consumenten kiezen voor hiervoor. De marge wordt gemaakt door de Laimböck producten, de volumes liggen bij de private label artikelen. De bijdrage aan het resultaat is voor beide ongeveer gelijk; de kracht zit in de mix.

Ronald: “We staan voor kwaliteit, dat verwachten we dus ook van elkaar. Van al onze mensen. Een goede opleiding, met elkaar de klus klaren, op de stoel van de klant gaan zitten en dat in al je doen en laten meenemen. De afgelopen jaren is de markt razend snel veranderd. Met alleen het leveren van je product, kom je er niet meer. Denk mee! Zo hebben wij al in 2010 voor V&D een geheel nieuw uitstalmeubel ontworpen. Hierdoor is de omzet omhoog geschoten. Het is bovendien veel minder diefstalgevoelig. Dit leverde ons zelfs een persoonlijk dankwoord van Mark McKeon van V&D op. Anno 2012 zijn wij toe aan de volgende uitdaging bij V&D in de vorm van het Laimböck-meubilair. Misschien krijgen wij straks wel weer een bedankje!”, zegt Ronald met een glimlach.

Productmarketing: in de huid van de klant

Ronald vervolgt: “Productmarketing is een gezamenlijk proces. Niet alleen het ontwerp van de handschoenen maar ook de wijze waarop deze wordt getoond en geshowd in de winkels wordt ontworpen en bepaald door het team. Wij kruipen als het ware in de huis van de klant. Zo maken we onze kernwaarde ‘kwaliteit’ waar. Op dit moment bijvoorbeeld zetten we grote stappen als het gaat om de ontwikkeling van een ‘eigen shop’ in de V&D, Bijenkorf en bij de Maison deBonneterie.”

De markt: weinig concurrentie in Nederland

Concurrentie op dit niveau en met deze kwaliteit is er in Nederland nauwelijks. Wel zijn er aanbieders in andere Europese landen. De grootste concurrenten in Nederland en tegelijk ook de grootste klanten zijn de inkoopafdelingen van de warenhuizen en andere grootwinkelbedrijven.

Structuur: platte organisatie en focus op kernactiviteiten

Modana-Laimböck heeft 15 medewerkers, inclusief de twee compagnons. Zij verdelen de taken inkoop/productie en verkoop/marketing; de laatste jaren zien ze deze taken steeds meer in elkaar vallen. De organisatie is plat: geen chefs, afdelingsmanagers, ingewikkelde vergaderingen. Iedere medewerker heeft een eigen verantwoordelijkheid.

Alles gericht op efficiency: dat wat uitbesteed kan worden, wordt uitbesteed. Automatisering maakt dit mogelijk. Zo is er een logistieke dienstverlener die zorgt voor de opslag en het uitleveren. De loonadministratie wordt door derden gedaan. Het ontwerp van de producten gebeurt door een stylingbureau dat forecasts en trends nauwlettend in de gaten houdt. Maar ook de medewerkers leveren een belangrijke bijdrage aan het ontwerp.

Sinds twee jaar investeert Modana-Laimböck in de ondersteuning van een PR-bureau. Eerst een pilot en nu voor vast. Het gaat voornamelijk om productpromotie in bladen, van de Knip Mode tot de Playboy. “Het ondersteunt de naamsbekendheid en de overtuiging van klanten om te kiezen voor Laimböck. Bovendien creëert het interne trots.”

Strategie: stabiliteit en zichtbaar blijven

De strategie is duidelijk: in tijden van crisis en economische teruggang voert Modana-Laimböck geen veranderingen door in het beleid. Ronald: “De kracht zit in onze stabiliteit. Wij zijn – ook in goede tijden – bewust van efficiency en onze uitgaven. Wij werken vanuit een industrieterrein in Nieuw-Vennep en niet de Herengracht in Amsterdam. Crisis of geen crisis, we blijven investeren in marketing, communicatie en onze mensen. Als je het goed doet, dan krijgen deze zaken continu aandacht. Wij zijn een stabiel bedrijf en dat betekent dat je zichtbaar moet blijven.”

Hands-on, gelijkwaardig, authentiek en vertrouwen

Ronald en Rien geven vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Vanaf 1998 vormen zij de directie. Ronald: “Ik wilde het anders doen dan mijn de voorgangers: overleggen en besluiten voorleggen aan de medewerkers. Een mooi streven maar het bleek niet te werken. De medewerkers werden er vooral onzeker van. Nu doe ik het anders. Ik bedenk samen met mijn compagnon wat nodig is en luister goed naar de reacties om tot een besluit te komen. Maar volg ook de ideeën die gewoon gaandeweg het werk ontstaan.”

Hun leiderschapsstijl is vooral één van voorleven wat gewenst is, van vertrouwen geven in de medewerkers en hen serieus nemen als ze ideeën, suggesties, op- en of aanmerkingen hebben. “Dat hoort bij deze tijd. Ik pin de mensen niet vast op uren, als het werk maar wordt gedaan. Er heerst een nuchtere, hands-on mentaliteit. Ik ben niet te beroerd om zelf ook de handen uit de mouwen te steken. Met elkaar een spoedklus inpakken is ook heel leuk, en we doen dan allemaal mee, ongeacht je functie. Mensen moet ‘willen en doen’.

De nadruk ligt ook op creativiteit en oplossingsgerichtheid. Daar is ruimte voor, we stimuleren het. We ontwikkelen zelf marketingmateriaal en voelen vaak nog beter dan de ontwerper of iets aanslaat of niet.” De efficiency komt ook terug in de vergadercultuur: “Dat doen we niet. Zonde van de tijd”.

Communicatie verloopt mondeling en via email. Een keer per jaar geven Ronald en Rien inzicht in de stand van zaken van het bedrijf. “Geen cijfers, dat zegt niets. De markt verandert zo snel dat het alleen maar onzekerheid zou veroorzaken. Wel geven wij een visie op de markt en waar ze met Modana-Laimböck naar toe willen.”

Aanname, doorstroom en uitstroom op gevoel en intuïtie

Een uitgesproken HR beleid is er niet. Het gaat op basis van ‘het gevoel en de intuïtie’ van Ronald en Rien. “Natuurlijk maken we ook blunders. Uitgangspunt is wat je kunt en levert. Modana is laagdrempelig en daar moet de nieuwe medewerker mee om kunnen gaan.” Het gaat vooral om een bepaalde mentaliteit: weet een medewerker van aanpakken.

Loopbaan mogelijkheden zijn er niet echt, dus als iemand bij Modana is uitgegroeid, dan laten wij hem of haar los. Mijn motto is: bind je niet aan medewerkers, iedereen is inwisselbaar. Als iemand weggaat, neem altijd weer een met nog betere kwaliteiten aan. We hebben een aantal jonge, hoog opgeleide mensen aangenomen. Creatieve, innovatieve mensen. Daar pikken de overige medewerkers weer dingen van op. Door hen leren zij mee.”

Ronald: ik ben trots op …

“Wij verzorgen de Laimböck shops in de V&D, Maison de Bonnetrie en Magasin du Nord in Denemarken. Het heeft heel wat inlevings- en doorzettingsvermogen gekost. Zo’n bedankmail van de CEO van V&D is dan de kers op de taart voor ons allemaal.”

Hoe komen jullie de winter door (of in jullie geval de zomer)?

“Bij ons is alles georganiseerd vanuit een continu proces. Of het nu (even) minder gaat of niet, het proces en onze activiteiten blijven hetzelfde. Niet ineens slecht functionerend personeel eruit of minder uitgeven aan marketing. Als het goed is, heb je van die slecht functionerende medewerker al eerder afscheid genomen. Als je op gebied van marketing bezuinigt, dan gaf je er eerder al te veel aan uit. Bovendien is marketing juist heel belangrijk in tijden van crisis. Je wilt tenslotte uitstralen dat het goed met je gaat. Je klant moet weten dat je een stabiele partij bent.

Ik wacht niet te lang met nemen van maatregelen; zie ik een omzetdaling, neem ik maatregelen op producten en neem ik afscheid van personeel. Is een klant of klantorder niet (meer) rendabel, zeg ik nee. Heb ik een medewerker die niet functioneert, dan stop ik ermee.

Wij onderscheiden ons door in het zicht te blijven. Geen order van een klant, dan houden we wel contact . Via persoonlijke benadering of via marketing uitingen. Zo sturen wij iedereen ons productenboek op, ook onze concurrenten.”

Aan wie zou jij het stokje over willen dragen? In wiens verhaal ben jij geïnteresseerd?

Ik draag het ‘stokje’ graag over aan een ander seizoensbedrijf, bijvoorbeeld een schaatsfabrikant of de Keukenhof: kwalitatief hoogwaardig product en seizoensgebonden.

———————————-

De feiten

Modana-Laimböck:

  • heeft een omzet van meer dan 5 – 8 miljoen euro;
  • levert aan 12 landen in Europa;
  • heeft 15 medewerkers in dienst;
  • werkt vanuit een kantoor in Nieuw-Vennep;
  • is hofleverancier sinds 1902.

Adviezen

  • Selecteer op houding en professionaliteit bij het aannemen van nieuwe medewerkers.
  • Laat zelf het gewenste gedrag zien
  • Geef je medewerkers vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid
  • Luister naar je medewerkers
  • Doe waar je goed in bent, besteed de rest uit
  • Innoveer en leef je in in de klant, ondersteun hem bij de verkoop van jouw product
  • Zorg dat je externe en je interne organisatie hetzelfde is. Ben je de specialist in de markt, betrouwbaar en vernieuwend, dan zijn dat ook intern de belangrijkste waarden
  • Maak het klein, specialiseer en maak je daar heel goed in. Maak het niet te ingewikkeld
  • Zeg nee op de juiste momenten
  • Stel vervelende beslissingen niet uit
  • Sta nooit stil, ontwikkel altijd en blijf zichtbaar. Investeer dus ook in slechte tijden in zichtbaarheid.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s