Advies van ondernemers

Ondernemers hebben veel kennis. Zij zijn voortdurend bezig met innovatie, ontwikkeling, staan soms letterlijk met hun ‘voeten in de klei’. De praktijk dwingt hen om creatief te zijn. Tijd kost geld. Efficient, praktisch en doelgericht. Een bron van inspiratie, kennis en praktische tips. Die hebben we hier voor jullie op een rij gezet. Van ondernemers voor ondernemers. 

Lucas Lammers – algemeen directeur van LC packaging – levert flexibele bulkverpakkingen aan agri-business en industrie in 10 landen – familiebedrijf – 170 man in dienst.

1. Doe wat je belooft en communiceer daarover. Dat is alles waar je klant behoefte aan heeft, of hij nou in Nederland woont of in Afrika. Communicatie is cruciaal. Gebruik daarbij zo concreet mogelijke taal. Dus niet “het is urgent”, maar “ik moet het over 1 uur hebben”.

2. Repareer het dak als het nog niet lekt. Zo zijn wij nu aan het structureren en professionaliseren. Door de structuur aan te laten sluiten op het delen en opdelen van verantwoordelijkheden. En door belangrijke taken specialistisch op te pakken. Denk aan marketing & communicatie en kwaliteit.

3. Denk lange termijn, houd vast aan je koers, doe waar je goed in bent en blijf bescheiden in je uitgaven.

4. Hou het simpele en klein (in plaats van groots en meeslepend) verlies je doel niet uit het oog.

———————————————————-

Ronald Vijver – mede-eigenaar van Modana / Laimböck – Internationaal handelsbedrijf van (lederen) handschoenen – 15 man in dienst

  1. Selecteer op houding en professionaliteit bij het aannemen van nieuwe medewerkers.
  2. Laat zelf het gewenste gedrag zien
  3. Geef je medewerkers vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid
  4. Luister naar je medewerkers
  5. Doe waar je goed in bent, besteed de rest uit
  6. Innoveer en leef je in in de klant, ondersteun hem bij de verkoop van jouw product
  7. Zorg dat je externe en je interne organisatie hetzelfde is. Ben je de specialist in de markt, betrouwbaar en vernieuwend, dan zijn dat ook intern de belangrijkste waarden
  8. Maak het klein, specialiseer en maak je daar heel goed in. Maak het niet te ingewikkeld
  9. Zeg nee op de juiste momenten
  10. Stel vervelende beslissingen niet uit
  11. Sta nooit stil, ontwikkel altijd en blijf zichtbaar. Investeer dus ook in slechte tijden in zichtbaarheid.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s